BAJNOKOK LIGÁJA: SIKER, PÉNZ, FUTBALLCSILLAGOK

BAJNOKOK LIGÁJA: SIKER, PÉNZ, FUTBALLCSILLAGOK

Világ- és Európa-bajnokság híján, az év legfontosabb labdarúgó eseménye minden kétséget kizáróan a májusi Bajnokok Ligája döntő lesz. A mérkőzés nemcsak a sportértékét tekintve emelkedik ki a mezőnyből, hanem marketing és gazdasági vonatkozásaiban is. A BL-döntő arculatát minden évben a rendező városra szabják, a meccslabdát egyedi elemekkel látják el, a jegyekért pedig garantált a túlkereslet, így sorsolás útján lehet hozzájutni. A tét eurómilliókban mérhető, anyagilag mégsem mindig a győztes jár a legjobban.

 MADRID FELETT AZ ÉG

Ha a klubjai nem is, Madrid biztosan rajtahagyja a kézjegyét a 2019-es BL-döntőn. A sorozat fináléjának ugyanis minden évben egyedi arculatot készítenek, amelyet a rendező városra szabnak. Idén Ruben Sanchez, madridi művészt bízták meg a dizájn megalkotásával. Az illusztrátor ilyen esetben relatíve szabadon dolgozhat, beleviheti a saját stílusát a munkába, az UEFA csak annyi megkötéssel él, hogy a középpontban a BL-trófea szerepeljen. A szövetség ezzel szeretné biztosítani a folyamatosságot az évről-évre változó vizuális megjelenés közben, illetve a kupa ikonikus formája a felismerhetőségben, a márka azonosításában is fontos szerepet játszik. A 2019-es BL-döntő arculatában a kupa mellett így jellegzetes madridi elemek jelennek meg. Egy “chulapo”, vagyis tradicionális viseletbe öltözött madridi férfi, egy gitár, a város címeréből ismert medve az eperfával, nevezetes helyi épületek, valamint a Madridot átszelő Manzanares folyó sziluettje. Az arculat színvilága szintén beszédes. A kék többféle árnyalatának használata a Bajnokok Ligája sajátja és az esti mérkőzésekre utal. Ez a színpaletta kapott egy kis csavart a 2019-es BL-döntő dizájnjában, hogy jobban hasonlítson a madridi naplemente intenzív árnyalataira. Ruben Sanchezen kívül az UEFA marketing partnere, a TEAM Marketing, továbbá az a márkaügynökség, a DesignStudio vett részt a dizájn elkészítésében, amelyik a Bajnokok Ligája teljes arculatának a megújítását végezte az idei szezon előtt.

FUTBALLCSILLAGOK MÁSKÉPPEN

 Az alkalomhoz illő egyedi megjelenés természetesen a Bajnokok Ligája ikonikus márkaelemének, a labdának is kijár. A BL-labda talán a legkönnyebben felismerhető futball labda a világon, a jellegzetes, csillagokból álló mintázatának köszönhetően. A “csillaglabda” először csak papíron létezett, a Bajnokok Ligája 1992-es indulása óta szerepel a sorozat logójában. Az adidas a 2000-2001-es szezonban lett az UEFA partnere a Bajnokok Ligája hivatalos labdabeszállítójaként, ekkor jelent meg a fizikai valóságban is a csillagmintázat, a döntőt már ilyen labdával játszották. A két szervezet együttműködése azóta is töretlen és a szerződések szerint 2021-ig még biztosan folytatódik. A 2019-es BL-döntőre tervezett labda különlegessége, hogy szakítva a hagyományokkal, teljesen átszínezték.

Zsédely Péter, Sportsmarketing Hungary

A teljes cikk a nyomtatott magazinban olvasható.