SportMenedzser Magazin

Közösségi média helyzetkép a magyar sportolókról és sportszervezetekről

Kinek van a legtöbb követője Facebookon, Instagramon és TikTokon? Hatodik alkalommal gyűjtötte össze a Sportmarketing.hu az adatokat, mutatjuk a listákat!

Az ország legértékesebb sportolóit bemutató listák összeállításánál és a marketing díjak odaítélésénél jellemzően figyelembe veszik a sportolók, sportszervezetek közösségi média jelenlétét, aktivitását, viszont ezeket egy mutatószámba sűrítik, vagy szubjektív értékelésekkel keverik. A részletek ritkán kerülnek bemutatásra, hazai viszonylatban nem találkoztunk még a sportolók, sportszervezetek követői bázisát alapul vevő rangsorokkal sem. Ezért vállalkoztunk egy nagy feladatra: félévente összeállítjuk a legtöbb Facebook, illetve Instagram követővel rendelkező sportolók és sportszervezek TOP 10-es listáit. Időközben pedig a TikTok is bekerült az elemzett platformok közé.

Noha a posztolás gyakoriságát, a bejegyzések tartalmát és az interaktivitást nem vizsgáltuk, pusztán a követők számát néztük, a cikkben szereplő grafikonok jó kiindulási alapot adnak a további elemzésekhez és egyfajta értékmérőként is szolgálnak. Hosszabb távon pedig a nagy sportesemények hatásának vizsgálatára és trendek elemzésére is alkalmas lehet.

Az előző helyzetképet 2023 januárjában készítettük, így az azóta eltelt hat hónap változásait mutatjuk be az aktuális listákhoz tartozó szöveges értékelésben.

Sportolók

legtöbb Facebook követővel rendelkező magyar sportolók TOP 10-es listáján tavaly július óta az okozott jelentős változást, hogy Szoboszlai Dominik a tizedik helyről a dobogó harmadik fokára ugrott.  A magyar labdarúgó válogatott csapatkapitányának követőtábora 127 ezerrel nőtt, köszönhetően annak, hogy nyáron a Liverpoolba igazolt. Az angol topklub és a Premier League a globális figyelem középpontjában áll, Szoboszlai pedig gyorsan és nagyon jól felvette a ritmust, így hamar a szurkolók és a média kedvencévé vált.

Noha az első két helyen nem történt változás, az élen 469 ezer követővel továbbra is Hosszú Katinka található, akit 385 ezres táborral Keszthelyi Vivien követ, azt meg kell jegyezni, hogy egy ideje egyik sportolónő sem versenyez aktívan. A háromszoros olimpiai bajnok úszónő gyermeke születése után néhány hete kezdte újra az edzéseket, az autóversenyzőnő pedig 2021-ben állt rajthoz utoljára, de hivatalosan egyelőre egyikük sem jelentette be a visszavonulást, így továbbra is aktív sportolónak számítanak és ezért szerepelnek a listán.

A negyedik helyet elfoglaló Gulácsi Péter követőinek száma még úgy is 13 ezerrel nőtt, hogy a kapus sérülés miatt több, mint egy évet kihagyni kényszerült és klubcsapatában a visszatérése után még nem tudta visszaszerezni a biztos kezdő pozícióját.

A lista második felében nem történt érdemleges változás, nemcsak a sorrend tekintetében, hanem a követők számában sem. Mindegyik sportoló táborának méretére a stagnálás jellemző: maximum ezer fővel nőtt vagy csökkent, amely elenyésző az ezt a régiót jellemző 100-150 ezres bázishoz képest.

A nemek szerinti megoszlásban nem történt változás, egyenlő maradt, és – a fenti megjegyzések figyelembe vételével – a közvetlen élmezőnyt a női sportolók uralják. A sportágak tekintetében sincs változás, továbbra is négy labdarúgó, három úszó, két autóversenyző és egy teniszező szerepel a TOP 10-ben.

Ezúttal a legtöbb Instagram követővel rendelkező magyar sportolók TOP 10-es listáján volt a legnagyobb mozgolódás! A legtöbb követőt nyerő és elvesztő sportoló egyaránt ezen a listán található, ráadásul három új szereplőt is köszönthetünk. Nézzük sorban! 

A legutóbbi, júliusi listánk alkalmával Szoboszlai Dominik Liverpoolba igazolása még friss hír volt, és bár röpke egy hónap alatt az akkori 435 ezer követőjéhez több, mint 500 ezer újabb csatlakozott, azt nem gondoltuk, hogy ez a szám még közel 1,3 millióval nő majd és fél év alatt tábora bőven átlépi a 2 milliós álomhatárt. Ez eddig még egyetlen magyar sportlónak sem sikerült!

Pedig éppen Instagramon van a másik magyar “milliomos” sportoló, Dzsudzsák Balázs személyében. A Debrecen labdarúgója a maga 1,7 millió követőjével eddig toronymagasan vezette a listát, azonban a trónfosztás elkerülhetetlen volt.

Szalai Attila ugyan magabiztosan áll a dobogó harmadik fokán, de tavaly július óta jelentősen esett a rajongói száma. Amióta a török Fenerbahcéből a német Hoffenheimbe igazolt, 85 ezerrel apadt a tábora, ilyen mértékű csökkenést a körkép készítése (2021. júliusa) óta nem mértünk még.

A negyedik helyen debütáló Horváth Laura több szempontból is figyelemre méltó. Egyrészt ő a legnagyobb Instagram-táborral rendelkező női sportoló. Másrészt annak köszönheti a listán való szereplését, hogy tavaly súlyemelésben országos bajnoki címet. Ez utóbbi azért fontos részlet, mert ő elsősorban a crossfit világából ismert, 2023-ban megnyerte a crossfit nem hivatalos világbajnokságának számító Crossfit Games-t és ezzel kiérdemelte a „Legfittebb nő a világon” címet, azonban a crossfit nem szerepel a GAISF [Nemzetközi Sportszövetségek Szövetsége] által hivatalosan regisztrált sportágak között, amely a listánk alapját képezi. A súlyemelés azonban igen és ezzel Horváth felkerült a listánkra. 

Hosszú Katinka követőinek számát évek óta a stagnálás jellemzi és ezzel fokozatosan csúszik egyre lejjebb a listán. Horváth Laura mellett Gróf Dávid is megelőzte, a görög Levadiakósz kapusa közel 35 ezres növekedést tudott felmutatni.

A lista második felében további két újonc is helyet követelt magának. Kerkez Milos esetében – Szoboszlai Dominikhoz hasonlóan – az angol Premier League-re irányuló globális figyelem megtette a hatását, tábora közel 250 ezerrel bővült, az összesen közel 320 ezer követő pedig egyenesen a hetedik helyig repítette. Az FTC-ben futballozó Botka Endre szintén szépen teljesített, több, mint 135 ezer új rajongót gyűjtve, közel 190 ezres táborral a kilencedik helyen debütált.

Ha három érkező van, akkor három távozónak is lennie kell: a tavaly nyár óta csapat nélkül lévő, de hivatalosan még nem visszavonult Bogdán Ádám mellett Jakabos Zsuzsanna és Stollár Fanny szorult ki a TOP 10-ből. A férfi labdarúgók a változásoknak köszönhetően nyomasztó fölénybe kerültek ezen a listán, hetük közé a már említett Horváth Laurán és Hosszú Katinkán kívül Babos Tímea jelenti az üde színfoltot. A teniszezőnő a tizedik helyet foglalja el..

 

Sportszervezetek

A sportolók után nézzük a legtöbb Facebook követővel rendelkező magyar sportszervezet TOP 10-es listáját!

Jellemzően ez a lista mutatja a legkisebb aktivitást, és ezúttal is hat sportszervezet esetében mértünk kevesebb, mint ezer követővel történő változást, valamint további három esetben tízezernél kisebb mozgást.

A kivételt a listavezető Ferencvárosi Torna Club jelenti, az egyetlen sportszervezet, amely a félévenkénti mérések alkalmával érzékelhető méretben tudja növelni a táborát. 2023 júliusa óta 94 ezerrel több, összesen pedig 410 ezer követője van a zöld-fehér klubnak, ezzel megszilárdította helyét a dobogó tetején, amelyről az előző lista összeállítása idején a Magyar Vízilabda Szövetséget [MVLSZ] taszította le.

A harmadik helyen a Telekom Veszprém található, viszont a kézilabda klub előnye fokozatosan olvad el a Magyar Labdarúgó Szövetséggel [MLSZ] szemben. Az MLSZ tábora 8 ezerrel nőtt, ami a második legnagyobb mértékű gyarapodás ezen a listán. Ha így folytatódik, akkor a júliusban esedékes következő kiadásban akár helycsere is létrejöhet a két szervezet között.

Érdekesség, hogy ha a sportágak szerinti bontást nézzük, akkor nem a labdarúgás, hanem a kézilabda adja a legtöbb szereplőt: a sportági szövetség mellett három klubot is.

A már említett sportágak mellett az úszás és a tenisz fért még be a TOP 10-be: a Magyar Úszó Szövetség a hatodik a listán, a Magyar Tenisz Szövetség pedig a tizedik.

Noha a sportolók esetében a Facebook és az Instagram közül az utóbbi számít erősebb platformnak, a magyar sportszervezetek TOP 10-es Instagram listájával kapcsolatban elmondható, hogy csak a Ferencvárosi Torna Club [FTC] és a Magyar Labdarúgó Szövetség [MLSZ] büszkélkedhet 100 ezernél több követővel. A listán ettől független nagy volt a mozgolódás!

Az FTC és az MLSZ rendkívül szoros különversenyében fordítani tudott a szövetség. Az MLSZ tábora július óta nagyobb mértékben nőtt, mint a zöld-fehér klubé [25.000 vs 8.500], aminek köszönhetően trónfosztás történt! Az MLSZ több, mint 156 ezer követővel büszkélkedhet, az FTC pedig közel 144 ezerrel követi.

Telekom Veszprémre a Facebook után az Instagramon is igaz, hogy a követők számának stagnálása lassan a dobogó elvesztésébe kerül, ugyanis látótávolságon belülre ért az előző elszámolás legnagyobb nyertese, az ezúttal a negyedik helyre előre lépő DVSC [74.865 vs 68.038].

Győri Audi ETO, egy helyet hátra csúszva, ötödikként végzett, a hatodik helyért pedig a Magyar Olimpiai Bizottság [MOB] és a Magyar Kézilabda Szövetség vívott éles csatát, amelyben a MOB-nak jött ki jobban a lépés.

Magyar Vízilabda Szövetség újoncként a kilencedik helyen landolt, amely azért érdemel figyelmet, mert bár viszonylag alacsony bázisról indult, de másfélszeresére duzzasztotta táborát, amely 20 ezresről 30 ezresre nőtt. 

Érdekesség, hogy a Fradi a – leginkább a labdarúgással kapcsolatban használt – fő oldala mellett a női kézilabda csapattal is képviselteti magát a listán, amely a tizedik helyen végzett. A TOP 10-ből az új érkező miatt a Fehérvár FC szorult ki.

Sportágak tekintetében, ahogyan a Facebook listán, úgy itt is a kézilabda van jelen a legtöbb képviselővel, szám szerint öttel. A labdarúgásból három szereplő követelt helyet magának, a fennmaradó két pozíción pedig a MOB és a vízilabda osztozik.

TikTok

Korábban csupán kíváncsiságból néztük meg, hogy kik a korai elfogadók a közösségi média újdonságaira, vagyis melyik sportoló, sportszervezet vette használatba a TikTokot, azonban hamar kedvenccé vált ez a lista.

Noha egyre több klub, szövetség és sportoló van jelen a felületen és tünteti fel valamelyik hivatalos platformján a TikTok oldala elérhetőségét, még mindig ezen a platformon a legnehezebb feltérképezni, hogy kik aktívak, így ezen a listán a legnagyobb az esélye annak, hogy valaki elkerülte a figyelmünket. Továbbá a fenti okok miatt ebben a listában együtt szerepelnek a sportolók és a sportszervezetek.

Ezt az összeállítást a Ferencvárosi Torna Club vezeti, amelynek tábora több, mint 10 ezerrel nőtt az elmúlt fél évben. Még jobban teljesített a második helyen található Magyar Labdarúgó Szövetség, amely közel 17 ezer új követőt szerzett, csatlakozva az FTC-hez a 100 ezres szűk elitben [122.300 és 116.400]

Ugyan a pozíciókban a következő három helyen sincs változás, de mindegyik szereplő táborának mérete kis mértékben csökkent az utóbbi hat hónapban. Az Union Berlin légiósáé, Schäfer Andrásé a dobogó harmadik foka [75.500 követő], őt az MTK labdarúgója, Miknyóczki Ádám követi, aki csupán két posztot tett ki eddig, mégis több, mint 65 ezren tartják figyelemre érdemesnek.

Érdekesség, hogy mindkét labdarúgónak 2022 elejéről származik az első TikTok posztja, amikor Hosszú Katinkának már több, mint 52 ezres tábora volt platformon és a sportolói Facebook mellett ezt a listát is vezette. Azóta viszont lassan fogynak a követői ezen a felületen is, jelenleg 50 ezren vannak, ami az ötödik helyre elegendő.

A lista második felében figyelemre méltó az FTC kézilabda szakosztályának hatodik helye, így a Fradi két erős szereplővel akár TikTok specialistának is tekinthető. Továbbá kiemelendő az elsősorban a crossfit világából ismert, de listánkon – a fentiekben tárgyaltak szerint – súlyemelőként szereplő Horváth Laura tizedik helyen való debütálása is. Érkezésével a Fehérvár AV19 jégkorong klub szorult ki a TOP 10-ből.

Az eggyel korábbi, 2023 júliusában készített teljes közösségi média körképünk elérhető ezen a linken.

Megjegyzések:

Sportolóknál csak a hivatalos sportágakban szereplő, magyar nemzetiségű és magyar színekben versenyző, aktív (hivatalosan vissza nem vonult) sportolókat vettük figyelembe a lista összeállításánál.

A sportszervezeteket rangsoroló listánkon csak klubokat, sportági szövetségeket és a sporthoz kapcsolódó társadalmi szervezeteket [pl. MOB] vettünk figyelembe.

A lájkolók száma helyett minden esetben a követők számát néztük, mert a követők azok, akik értesülnek az oldal bejegyzéseiről.

Forrás: Sportmarketing.hu / Zsédely Péter