SportMenedzser Magazin

BYD, labdába rúg

     Az UEFA döntése értelmében idén visszatérnek a korábban megszokott lebonyolításhoz, azaz egy ország, ezúttal Németország, ad otthont a labdarúgó Eb-nek. Szinte mindannyian emlékszünk még rá, hogy az előző Európa-bajnokság társházigazdája volt Magyarország, konkrétan a Puskás Aréna. Ez adta az egyik apropóját, hogy a kínai autógyártó, a BYD legújabb modelljét a nemzet stadionjában mutassák be. Másik oka a helyszínválasztásnak az, hogy a BYD lett az EB autós partnere, kiemelt támogatója, hivatalos elnevezés szerint e-mobilitási partnere.  A BYD mellett az UEFA EURO 2024 hivatalos globális támogatói: adidas, Alipay, Atos, Betano, Booking.com, Coca-Cola, Engelbert Strauss, Hisense, Lidl, Unilever Nutrition/Unilever Personal Care, Visit Qatar/Qatar Airways és Vivo. Veretes névsor.

     Közhelyek puffogtatása nélkül, azért álljunk meg, ha is nem is egy szóra, de egy gondolatra. A labdarúgás népszerűsége vitathatatlan, különösen itt Európában. Tehát, ha egy márka, mai szóhasználattal brand, legyen az autó, üdítő, játék, vagy bármi más, szeretne rövid idő alatt nagy ismertségre szert tenni az öreg kontinensen, abszolút logikus választás a labdarúgás, mint sportág, egyik csúcseseményén megjelenni. Ha a piacokat nézzük, most egy autó esetében, akkor Európában a német kiemelkedik, a legnagyobb. Egy másik aspektusból nézve, a németek foci szeretete közismert. Csak egy példa a német első osztályból, a Bundesligából. Az 1. FC Köln nagyjából a középmezőnyben, annak is az alján szokott elhelyezkedni. Jelenleg épp 16. a 18 csapatos bajnokságban. Ennek ellenére hetekre, hónapokra előre minden jegy elkel az 50 ezres stadionjukba és leginkább hazai, azaz német szurkolók töltik meg az arénát. Röviden summázva, marketing szempontból, a németek imádják a footballt, általában jó módban élnek, így költenek is. A merchandising termékek eladása dübörög, a stadionban a büfések megállás nélkül csapolják a sört, a szurkolók utaznak a csapatukkal. Ezen a piacon el lehet adni új dolgokat, nem a legolcsóbb brandet, nem az alapverziót választják és erősen motorizált az ország.

     A BYD ott támad a Sárkány Évében, ott mar, ahol leginkább fáj. Németországban nem egy német márka lesz az EB autós szponzora. Skandallum? Ciki? Üzleti gondok vannak? Talán nem, de jelzésértékű a „nagy” német márkáknak. Persze ne legyünk naívak, egy ilyen horderejű szponzorációt nem két fillérért ad az UEFA, és pestiesen mondva van az a pénz…Ugyanakkor le a kalappal a BYD marketingesei előtt, az ő helyzetükben, mint feltörekvő, a piacra épp csak belépő márka, ennél jobb döntést nem hozhattak volna. A labdarúgó EB-t egész Európa, és a fél világ nézi, ott virít majd a 3 betű mindenhol az EB-n és a közvetítésekben. Invesztálnak és bár a jövőbe senki nem lát, de valószínűleg aratnak is majd. Nekünk, magyaroknak ez mindenképpen jó, hiszen a BYD Szegeden építi fel a személygépkocsi gyárát, és ha minden jól megy, jövő év végén be is indul a gyártás. Nagyjából akkor, amikorra a brand ismertsége eléri az üzemi hőfokot, azaz amikor már ismert az európai piacon, kialakult a márkakereskedői hálózat és fixen jönnek a megrendelések, amiket ki kell elégíteni. Látszólag jól átgondolt, felépített, kimunkált üzleti stratégia. Pont olyan, mint az autó maga.

     A Puskás Stadionban a Seal U névre keresztelt felsőközép kategóriás SUV-t mutatták most be, ami Magyarországon a negyedik forgalmazott típus. Már lehet kapni a kiskategóris Dolphint, a C osztályos Atto 3-at és a D szegmensbe tartozó Seal szedánt. Amint az a bemutatón elhangzott, a kör még közel sem zárult be, hamarosan további modellekkel ismerkedhet meg a közönség. Az a közönség, akik nagy része még idegenkedik az elektromos autóktól, megijed attól, hogy egy tablet van a műszerfalon, vagy nem tudja kiszámolni, hogy most akkor mennyit fogyaszt százon az autója, illetve mennyivel nő a villanyszámlája. Fentiek alapján talán nem meglepő, hogy ezekkel a kérdésekkel a kínai mérnökök és tervezők is tisztában voltak, így például a BYD-ben nem csak egy tablet van, hanem gombok is, pont úgy, mint a megszokott autókban, valamint a kormány mögött a hagyományos kilométeróra is megtalálható. Mindezt azért, hogy a középkorú, vagy az idősebb, és fizetőképesebb, ne felejtsük el, hogy nemcsak a húsz éveseké a világ, vezetők is könnyen átálhassanak az új kor új szellemű autóira. Igazán edukatív és felelős gondolkodás, ami a BYD egészére jellemző. Érdemes beírni a naptárba, hogy foci EB 2024 június 14 – július 14. között, helyszínnek meg egy BYD autószalont, mert biztosan lesznek EB-s kampányok, az autót meg egyszerűen meg kell nézni, bele kell ülni, menni kell egy kört vele és hagyni, hogy hasson ránk – mert fog.

Deregán Gábor; fotók: SportMenedzser Magazin