Interjú Mizsér Attila olimpiai bajnok öttusázóval, üzletemberrel, motivátor – kommunikációs szakértővel
Az öttusa-világbajnokságon mutatkozott be az Ön által megálmodott TÉT program, amely a sport és a vállalatok egymáshoz közeledését célozza meg, egy újszerű módon.
A TÉT programon már két éve dolgozom, a hazai és a nemzetközi sportéletben is megosztom a lényegét prominens személyekkel, érdekel a véleményük. A kezdő mozzanat 2017-ben volt, az öttusa-edzői világkongresszuson, Manchesterben, ahol előadtam a koncepciót: kell egy értékrend az öttusának, amivel megmutatja magát a világnak, üzeneteket közvetít, és vállalati fejjel gondolkodva újraszabhatja a jövőjét. Ott meg is ígértem, hogy a 2019-es budapesti vb-n már látni fognak ebből elemeket. A TÉT a sportban TÉT az üzletben program a két versenyszféra innovatív együttműködését célozza meg. Célközönségünk a vállalatok, a céges világ. Mi elsősorban nem szponzorációban gondolkodunk, hanem egy több szálon egymáshoz kötődő kooperációt szeretnénk kialakítani. A programnak három fő megvalósítandó célkitűzése van: 1. forrásbevonás az öttusa sportágba a céges világból, 2. a versenyzők felkészítése a sport utáni életre, a sportoló énképének és jövőképének a kialakítása, 3. a céges munkavállalók számára élményközvetítés a sporton keresztül. A három pillér tehát emberközpontú és egyben financiális szempontokon nyugszik, ám ezek nem sorrendben állnak, mindegyik egyformán fontos, sportos kifejezéssel élve, „tandemben” vannak.
Milyen eszközökkel szólították meg a célközönséget?
Elsőként, a vállalati Laser Run váltó (200 méter futás és ötször kell betalálni a célba) felhívásunkkal megmutattuk a cégeknek, hogy ezt a sportot bárhol, bármilyen körülmények között lehet művelni: a betonplaccon vagy akár a székház belső udvarán. Biztonságos, nem veszélyes, környezetbarát. Ahol egy 50 méteres kört lehet futni, ott már a Laser Run is működik. Globálisan is kérdés a sportágaknak, hogyan kerülhetnek közelebb az emberekhez, oda kell vinnünk számukra a sportot. Mi ezáltal adunk egy szeletet az öttusából a vállalatoknak. A második program elemünknek, az öttusa kiállításnak a Kincsem Park impozáns aula része adott otthont. A tárlat fő üzeneteként azt fogalmaztuk meg, hogy az öttusa a jövő vezetőit neveli. A kiállítás két falfelületen kapott helyett. Az egyiken az öttusa öt értéke és három, egykori öttusázó példakép: Simóka Bea (ma ügyvéd), Szalay-Berzeviczy Attila (ma a Raiffeisen Bank International AG ügyvezető igazgatója), és Bretz Gyula (három éve a Magyar Öttusa Szövetség elnöke, az Uvaterv elnök-vezérigazgatója) szerepelt rövid életrajzzal, és néhány személyes gondolattal, de ebből is jól látható volt, hogy mi mindent értek el a sportban és vezetőként. Ez elsősorban a sportolók és családjuk számára inspiráló életpálya-modell, de a cégeknek is informatívak lehettek a pozitív példák. A másik falon a tavalyi Citadellás Laser Run-os kép a vállalatokat célozta meg. A kiállításon belül volt egy felsorolás, amely bemutatta, hogy mi a nyereségük, ha részt vesznek az együttműködésben, és láthatták, hogy ez mindenki számára egy win-win szituáció. Az önkéntesség is a program része, ahová a céges dolgozókat várjuk. Ezzel szintén nyerhet az öttusa, mivel pár éven belül kitermelődhet egy szakértőkből álló önkéntes gárda. Már most vannak jelentkezők, akik mintegy csapatépítésként és hasznos szabadidős elfoglaltságként tekintenek rá, az egyik céget kifejezetten ez érdekli, másokat az aktív életmód, a dolgozók jólléte, energizálása ragadta meg a programban. A világbajnokságra felépítettük az öttusa kölyök parkot, ahol mindent ki lehetett próbálni, volt olyan pici gyerek, aki felfújható lovon kezdte, vagy műanyag párbajtőrrel vívott. Ott a célközönség a szülők voltak, hogy tudomásukra jusson, ha öttusázni küldik a gyermeküket, akkor nemcsak sportolót nevelnek belőlük, hanem felkészítik őket a sport utáni életre is. A szülőknek is ez egy üzenet: ha öttusázni adjuk a gyereket, akkor felkészítjük az életre. A cégekben meglévő tudást ki szeretnénk használni arra, hogy már a középiskolás, gimnazista korosztály elkezdjen olyan élményekkel, kapcsolatokkal találkozni, amelyek még később hasznosak lehetnek, megismerkedjen a különböző iparágakkal, és el tudja dönteni, melyik terület érdekli. Támogatjuk a továbbtanulást, a duális képzéseket is. Személyes példámból kiindulva, a bankszakmában nagyon sokat profitáltam abból, amit az öttusa tanított nekem, ezért is tudtam eredményes vezető lenni. Szeretnénk rá felhívni a figyelmet, hogy a cégek gondolhatnak úgy az öttusázókra, mint a leendő utánpótlásra. Az öttusa olyan életkészségekre tanít, ami ritkaságszámba megy, és még az egyetemen se tanítják. Sokrétűen fölkészíti az embert a vezetésre.
Milyen speciális készségekre gondol, ami az öttusázókra jellemző, és mi az értékrend, amivel ez párhuzamba állítható?
A vállalatfejlesztésben mindig kulcskérdés, hogy van-e a menedzsmentnek énképe, arculata, hogy mit szeretne közvetíteni a cégről a világnak. A cégeknél definiálnak olyan értékeket, amelyek mentén működni akarnak, pl. integrity charter, vállalati filozófia. És az volt az ötletem, hogy ezt meg kell csinálni az öttusának is. Én a sportágakra úgy tekintek, mint egy vállalatra: ha a sportág fejlődni szeretne, akkor kell egy vállalati filozófia – ez volt az alapgondolatom. Összeszedtem 10-15 készséget, mint például stratégiaalkotás, önmotiváció – olyan gondolatokat és értékeket, amelyek az üzleti világban, különösen a vezetők felé elvárások. És ezt az öttusa mind megadja. Csak egy példa: már az is teljesítmény, hogy az öt szakági edzőnek egyszerre és koordináltan kell megfelelni. Ehhez egy rendszerszemléletben történő gondolkodás kell, globálisan kezelve, és különböző területekkel együttműködve. Nem könnyű azonban leszűkíteni a készségek sorát, és csak a legtalálóbbakat kiemelni. 2017-ben készítettünk egy átfogó közvéleménykutatást több mint 300 fő résztvevővel, köztük versenyzők, edzők, családtagok, sportújságírók és a sportból jött üzletemberek közreműködésében. Ezek alapján állt össze az öttusa öt értéke. Ha már öttusa, akkor stílusosan maradtunk ötnél. Az öt érték: 1. céltudatosság, 2. önmotiváció, 3. időgazdálkodás, 4. döntéshozatal és 5. összpontosítás. Ezzel az öttusa példát akar mutatni a többi sportágnak is, hogy vázolják fel ők is azokat az üzeneteket, amiket a sportolók, a szülők, a cégek és a társadalom felé szeretnének közvetíteni.
Hogyan folytatódik a program a vb után? Milyen együttműködési lehetőségek merültek fel a cégekkel?
Sokat készültünk, és nagy izgalommal vártuk, hogyan fog átmenni a TÉT program üzenete, a visszajelzések pozitívak, mi pedig folytatjuk tovább. A világbajnokságon videókat, filmeket is készítettünk, amiket a későbbiek során promotálni fogunk. Lesznek fórumok, konferenciák. Vannak már most is támogatóink, az Óbudai Egyetem például előadótermeket ajánlott fel a részünkre. Sikeres versenyzőinkkel motivációs tréningeket tudunk tartani. Az edzőképzés is a vesszőparipám, ha edző vagy, vezető vagy. Az üzleti életben dolgozó vezetőnek ugyanazokra a készségekre van szüksége, mint az edzőnek: tudatos kommunikációra és motivációra. Az edzők ilyen képzést egyáltalán nem kapnak, a program keretein belül meg lehet teremteni számukra a lehetőséget. A TÉT programot érdemes HR-szemszögből is megnézni, olyan dolgokat tudunk nyújtani a cégeknek, amiket egyébként is beterveznének a céges költségvetésbe, és mi azt szeretnénk, ha az öttusában felismernék a potenciált, és abba fektetnének bele. Októberben szándékunkban áll szervezni egy rendezvényt, ahová meghívjuk a cégeket, akik bekerültek már a látómezőbe. Most ősszel a budget készítés időszakában vagyunk, bízom benne, hogy már a 2020-as évre is sikerül elnyernünk a cégek bizalmát, és belevágni a programba. Nemzetközi szinten is fogom promotálni, van rá érdeklődés, kíváncsiak az emberek, hogy mit lehet egy ilyen programmal elérni. Magyarország már sokat adott az öttusának és hiszem azt, hogy ezzel is fog.
Végh Nóra Judit
A teljes cikk a nyomtatott magazinban olvasható.