15. Maccabi Európa Játékok: Magyarország történetének legnagyobb multisporteseménye
Interjú Deutsch Balázs versenyigazgatóval, sport divízió vezetővel
A Maccabi Világjátékok sportesemény nagy hagyományra tekint vissza. Honnan ered a története, és hogy jön ki, hogy idén lesz a 15. Európa Játékok?
A Maccabi Világjátékokat (Maccabiah) négyévente, mindig az olimpiát követő évben, Izraelben rendezik meg, és a köztes időszakban kétévente tartják az ún. konföderációs játékokat, mint az Európai vagy éppen a Pán-Amerikai Játékok. A világjátékokon, amit „Zsidó Olimpiának” is neveznek, tízezren vesznek részt a sportolók, a konföderációsokon pedig 2-3 ezren. Budapestre, a 2019-es Maccabi Európa Játékokra is hasonló számban várjuk a versenyzőket. Az első Európa Játékokat 1929-ben Prágában rendezték meg, közvetlenül előttünk Berlin, azelőtt pedig Bécs volt a házigazda. A rendezvény Magyarország történetének eddigi legnagyobb multisporteseménye: 44 ország képviselőivel, 24 sportágban. Azt is érdemes megemlíteni, hogy mivel egy ekkora rendezvényhez képest kicsi a zsidóság népessége Európában, ezért, hogy bizonyos sportágakat a megfelelő színvonalon tudjunk megrendezni, Európán kívüli országokat is meghívunk, jelen pillanatban nyolc másik államról van szó. Az amerikaiak például bő 200 fős delegációval érkeznek, de dél-amerikai vagy épp dél-afrikai sportolóink is szép számmal vannak.
Melyek a 24 közül a legnépszerűbb sportágak?
A sportágak széles spektrumát lefedjük, többek között lesz asztalitenisz, röplabda, kosár, tollas, vízilabda, squash, lovaglás, gyeplabda, golf és még bridge, sakk is. Nyitunk az E-sportok felé is, és érdekesség, hogy korábban sosem volt még a sportágak közt kerékpár, most nálunk lesz. A küzdősportok a világjátékok állandó szereplői, a konföderációsokon nem mindig vannak, karate bemutatót mindenképp tervezünk, hiszen van egy Sterck Lauránk, akire nagyon büszkék vagyunk. Talán nem árulok el meglepetést, hogy a csapatsportágak közül a legnépszerűbbek a futball és a futsal (kb. 400 fő). Egyéniben pedig a tenisz (kb. 200 induló) és a vívás (kb. 60-80 versenyző), amelyekben kiemelkedő a versenyzői létszám. Reméljük, az újítások gyökeret vernek majd, és sztenderddé, hagyománnyá válnak. Kaptunk segítséget az előző rendezőktől, sok megbeszélést folytattunk, és a következő szervezőnek mi is szívesen át fogjuk adni a tapasztalatainkat, hiszen továbbra is közös a cél.
Mi a háttere annak, hogy Magyarország nyerhette el a rendezési jogot?
Ez 2014/2015-re nyúlik vissza. Bázel volt a másik jelölt. A Budapesti Kongresszuson, 2015 novemberében az előadásunkat meghallgatva a döntéshozók úgy ítélték meg, hogy Budapestet választják a 15. Maccabi Európa Játékok helyszínéül. Akkor még nem tudtuk, hogy annyira szerencsés lesz az időzítés, hogy egybeesik Budapest Európa Sportfővárossá választásával. Jól ki tudjuk egészíteni egymást a többi nagy nemzetközi sporteseménnyel is, mint például a vívó-világbajnokság, ami ahogy véget ér, mi kezdünk is. Szépen egymásra épülve, és nem egymást ütve lesznek a versenyek.
Milyen szempontok szerint alakítottátok ki a marketing és PR-stratégiát?
A rendezvény hírének terjesztése több csatornán folyik, külön koncentrálva a hazai és a külföldi célközönségre. A hazai kampány június elején indult el. Több óriásplakáton is látható az esemény hirdetése. Az időzítés szempontjából arra jutottunk, hogy nem szeretnénk elveszni a számtalan lehetőség között, inkább közvetlenül a rendezvény előtt, intenzíven promotáljuk, és így jobban megmarad a köztudatban is. Úgy látjuk, hogy ez el is jutott az emberekhez, most már csak emlékeztetni kell őket. A kommunikációban pont tegnap volt egy nagy mérföldkő (az interjú június 24-én készült), amikor élőben stream-en keresztül láthatta minden érdeklődő, ahogy kisorsoltuk a csapatsportokat. Instant és prompt információnyújtásra törekszünk a sportolók és a vendégek számára is. Az eseményhez merchandise-ot is építünk, a rendezvényre és Magyarországra emlékeztető termékek összeállításából. Ügyesen kell összeválogatni, mert egy tokaji aszút, vagy egy magyaros szablyát nem engednek fel a repülőre. (nevet)
A szakmaiságra különösen nagy hangsúlyt fektettek. Hányan dolgoztok összesen a szervezőbizottságban?
A rendezvényt a Maccabi VAC-cal a Mazsihisszel és az MTK-val közösen rendezzük. 17 divíziónk van. Napi szinten több mint 50 fő foglalkozik a szervezési munkálatokkal. Most érkeztünk ahhoz a ponthoz, hogy még bővíteni fogjuk a stábot, mivel kialakult a versenyre nevezők végső listája. Minden sportágnak van saját szervezőbizottsága, szakmai felelőse, akik az előkészítésben és a lebonyolításban is részt vesznek. Ez az első olyan Maccabi Európa Játékok, ahol ilyen professzionális szinten lesznek megrendezve a sportágak. Minden egyes sportágat az adott szakszövetség közreműködésével bonyolítunk le.
Önkéntesek is lesznek. Nemzetközi tapasztalataid révén hogyan látod ennek a kultúráját Magyarországon?
300-400 önkéntesre számítunk. A jelentkezés már zajlik, és több mint 400-an küldték be az önéletrajzukat, akik már nagyrészt át is estek az interjún, most történik a kiválasztás. Igyekszünk úgy felosztani a feladatokat, hogy az az önkénteseknek is a leginkább testhezálló terület legyen. Az önkéntes munka nagyon sokrétű: csapatkísérésben, információnyújtásban, és tolmácsolásban is számítunk a segítségükre. Ténylegesen tudunk nekik feladatot adni, amivel hasznos részeivé válnak csapatunknak. Akit érdekel a sportrendezvények világa, tapasztalatot szerezhet és nem utolsó sorban élményt is. Úgy látom, hogy az önkéntességnek külföldön, jellemzően a nyugat-európai országokban, nagyobb kultúrája van, és az emberek, korosztálytól függetlenül úgy érzik, hogy szeretnének a részesei lenni a világeseményeknek. Számunkra is fontos, hogy a jelentkezők tényleg a magukénak érezzék a rendezvényt, és örömmel segítsenek. Mosolygó, udvarias, emberközpontú önkénteseket keresünk. Mivel több, mint 40 országból érkeznek hozzánk, ezért a jó nyelvtudás sem elhanyagolható. Bár az angol a hivatalos nyelv a kommunikációra, az olyan országokhoz, ahonnan sok utánpótláskorú jön, szerencsésebb, ha tudunk biztosítani olyan személyt, akivel az anyanyelvükön beszélhetnek.
Most egy hónappal az esemény előtt hol tartotok a szervezésben?
A nevezések lezárása és a fix lista kialakulása fontos lépés volt ahhoz, hogy kialakíthassuk az időrendet, a mozgásteret, a szállástervet, a delegációk fogadásának szervezését, és az ehhez kapcsolódó teendőket. Az összes sport- és szállodahelyszín bejárása már megtörtént, mindenféle aspektust figyelembe véve. A megvalósítás fázis felé közeledünk.
A helyszínt újra kellett terveznetek. Mennyire sikerült jó megoldást találni?
A központi helyszín a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Ludovika Campusa, 11 hektáros területen, ami méltó helyszíne lesz a rendezvénynek. Amikor ott vagyok, kicsit olyan érzésem van, mintha egy amerikai filmben lennék. Igazi campus hangulat, megfelelő sportszakmai háttér, mindez jól megközelíthető módon, Budapest centrumában. Ez jelöltük ki mindenki számára meeting pointnak és lesz szurkolói zóna is: megtöltjük a tereket élettel. Most már minden sportágnak megvan a hozzá illő helyszíne. A megnyitó az MTK stadionjában, az Új Hidegkuti Nándor Stadionban lesz. Több meglepetés-elemmel is készülünk, de ezt még nem árulhatom el. Teltházra számítunk, ami azt jelenti, hogy a lelátón kb. 5000 férőhely van, amit meg fogunk tölteni nézőkkel.
Milyen kulturális kísérőrendezvényei lesznek az eseménynek?
A Maccabi Játékok sport, vallási, kulturális és közösségi rendezvény is egyben. A résztvevők ittlétük alatt kétféle kulturális sétán is részt vehetnek. Egyrészt megismerik Budapest nevezetességeit, másrészt a helyi zsidó kultúrát: történelmi emlékhelyeket látogatnak meg, kiállításokat tekintenek meg. Sőt a junioroknak edukációs programokkal is készülünk, például színészek előadásán keresztül ismerhetik meg Hajós Alfréd életpályáját. Ami kultúra és vallás is egyben, az a szombat fogadás pénteken, melyet a Dohány utcai zsinagógában tartunk, és szintén teltházra számítunk. A hagyomány szerinti vacsora szertartásra pedig mindenki vissza fog érni a hotelbe. A shabbat megtartása miatt a másik érdekes tényező a szombat esti félmaraton, hiszen tradicionálisan szombaton nem lehet sporteseményt tartani, azonban sikerült úgy összehoznunk, hogy mire rajthoz kell állni, már pont vége lesz az ünnepnek. Ez egy plusz figyelmesség.
Szponzorok terén milyen lehetőségek akadtak? Mennyire nyitottak a cégek?
A szponzoráció mindig egy nagyon fontos kérdés. Azt tapasztalom, hogy a nagy cégek nem feltétlen tudatos marketing stratégia alapján hozzák meg döntésüket, sokszor a személyes affinitás vagy az ismeretség dominál. Talán ennek sem forrott ki még egészen itthon a kultúrája. Bő két éve kezdtünk el a szponzorok keresésével foglalkozni. A Maccabi olyan szempontból egy kicsit több odafigyelést kíván meg, hogy nem szabad elfelejteni, ez egyben egy vallási esemény is. A Coca-cola például nem támogat semmilyen valláshoz kötődő rendezvényt. A közösségen belül viszont rengeteg támogatást kaptunk. Jól fel kell mérni az előnyöket és a hátrányokat is, majd ezek alapján meghatározni a súlypontokat és abba fektetni energiát, amibe érdemes. Sikeres példa egy új, innovatív magyar vízmárka, a 383 Kopjáry Water szponzorációja, akik meglátták a lehetőséget az esemény támogatásában. A sport és víz jól összekapcsolható, mint a vitalitás, hidratálás. A záróeseményünk a Sziget Fesztivállal együttműködésben jön létre augusztus 6-án, ami a Sziget mínusz 1. napjára esik. A verseny végén ott tudnak szórakozni a vendégek.
Végh Nóra Judit
A teljes cikk a nyomtatott magazinban olvasható.